" MENUJU AL - FALAH "



“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu, agar tidak menyekutukan sesuatu denganMu, sedang aku mengetahuinya dan memohon ampun terhadap apa yang tidak aku ketahui.” (HR. Ahmad)

Mesir "ummu ad-dun'ya"

Posted by bro_JSE 01 February 2009 7 comments



Alhmdulillah, setelah sekian lama blog ini dibiarkan tanpa apa-apa berita, sehingga lelangitnya penuh dengan sarang labah2, dipermukaannya pnuh dgn pepasir bagaikan lautan, habuk2 yang tebal melekat di tingkap2 blog ini, akhirnya tuan punya blog ni bejaya jugak membersihkannya... huhuhu(ape daa mengarut jer), insyaallah selepas ini blog ini akan kembali aktif seaktif hotlink dengan activ10 nya... hihihi(ngarut lagi)... bagi posting kali ni, ana nk bercerita laa serba ringkas mengenai pengalaman ketika berada di ardul kinanah, bumi anbiya', bumi yang penuh dengan sejarah, selama sebulan ana bersama rakan2 disana(eh, nape tetibe jd baik nih)... huhu.... takpe, ala kulli hal, sy nak ucapkan terima kasih kepada pentadbiran Akademi Pengajian Islam UM atas usaha yang bertungkus lumus utk menghantar kami ke sana dengan menanggung sagala perbelanjaan pengajian dan pejalanan ke sana... sekali lagi terima kasih....

Terdapat banyak perbezaan cara hidup di sna berbanding di Malaysia ini. Setibanya kami di sana, perkara pertama yang sangat pelik sy lihat adalah sistem jalanraya di sana... Sy teliti semua kenderaan yang lalu sama ada dari arah depan atau belakang ketika dalam perjalanan untuk menuju ke tempat penginapan kami ialah keadaan kenderaan-kenderaan di sana tidaklah sebaik malaysia. Bukanlah di sana tidak ada kenderaan-kenderaan mewah, tetapi kenderaan-kenderaan di sana tidak ada satu pon yang saya lihat licin tanpa kesan kemalangan hatta kereta2 mewah pon sedemikian rupa... tertanya dihati ini knp blh jadi sedemikian... Adakah pnduduk2 di nagara ini tak sayang kepada harta benda mereka?? Akhirnya, baru lah saya faham kenapa perkara sedemikian terjadi... ini kerana di sana tidak ada sistem jalanraya yang sistematik, tidak ada lampu isyarat, sekiranya di simpang 4, mereka lebih kepada prinsip bertolak ansur..


Bagi pengangkutan awam disana pula, bas2 dan teksi2 di sana terlalu banyak berbeza dengan di malaysia... di sana juga sistem tambang yang selaras ke mana juga kita nak pergi dengan bayaran yang sama tidak mengikut jarak sepertimana yang terdapat di malaysia. Akan tetapi sesuatu yang agak mengerikan adalah bas di sana tidak akan berhenti sepenuhnya, jika hendak naik atau turun dari bas pon ada caranya untuk melompat menggunakn kaki mana yang lebih sesuai kerana telah berlaku kepada pelajar2 Malaysia yang br disana terjatuh ketika turun dari bas hingga melukur tangan2 halus mereka. itulah keadaannya disana.. walaubagaimanapon ia suatu pengalaman yang menarik bg kita yg pertama kali merasainya...


Satu perkara lagi yang nampak bezanya ialah sikap pnduduk disana dan di Malaysia, perkara yang sangat sypuji bg org mesir ini ialah mereka sangat peramah... tidak ada diskriminasi mengikut taraf pekerjaan di sana, pensyarah dengan pelajar akrabnya seperti rakan2, seorang jurutera, peguam tidak malu untuk bertegur sapa dengan orang2 dijalanan, dan mcm2 lg yang sy lihat perkara ini sukar untuk dilihat di Malaysia, suatu perkara yang sangat mengagumkan sy ialah mereka disana rajin membaca Al quran, tidak kira sama ada sedang mnuggu bas, di dalam metro(LRT), dan sbagainya... akan tetapi sesuatu yang agak menyedihkan sy ialah persekitaran di sana tidak melambangkan negara islam yang benar2 penduduknya mengamalkan islam kerana sampah sarap bertburan di merata tempat, dan masyarakat di sana tidak mengendahkannya malah seperti tidak ada rasa bersalah untuk mmbuang sampah dimana sahaja.

Sedih melihat keadaan anak2 kecil yang meminta sedekah dimerata tempat, ada yang menjaja gula2 di dalam bas, sedangkan umur mereka jika di Malaysia ini sedang berada di meja persekolahan untuk menuntut ilmu walaupon dari keluarga yang miskin... akan tetapi kemiskinan yang keterlaluan di sana, menyebabkan mereka tidak mampu untuk menyekolahkn anak2 mereka, malahan terpaksa menolong mereka untuk mendapatkan sesuap nasi untuk meneruskan kehidupan. Tetapi apa yang kita lihat di Malaysia sgt menyedihkan... anak2 diberi segala kemudahan, yang tidak mampu juga dibantu melalui wang zakat... tetapi kita masih tidak sedar dengan segala nikmat yang ada untuk terus maju ke hadapan...

Disana, sy tidak melepaskan peluang untuk pergi melawat maqam2 para anbiya' dan ulama2, antaranya maqam imam syafie yang terletak di masid imam syafie, imam waqi(guru imam syafie) maqam imam as suyuti, maqam saidatina aisyah, maqam hussain, maqam luqman al hakim di iskandarih bersebelahan dengan maqam nabi danial, dan beberapa ulama' lagi. juga tidak ketinggalan maqam pejuang kemerdekaan mesir dari serangan Israil, iaitu maqam annuar sadat. Selain itu bermacm tempat2 sejarah telah kami lawati antaranya qal'ah(kubu) salahuddin al ayubi, qal'ah Qitbay, muzium memorial peperangn, piramid, dan mcm2 lagi laaa.. lotih nk sebut sume...

Maqam Saidina Hussain r.a

Tapi , yang paling peting tujuan kami disana adalah untuk daurah lughatul arabiyyah di cairo university (jami'ah qahirah)... alhmdulillah kami semua lulus dalam ujian penutup di sana dan insyaallah jika rakan2 semua berpeluang untuk pergi ke sana, saya sarankan pergilah menimba ilmu serta pengalaman, kerana ianya tidak ada di Malaysia... SEKIAN UNTUK POSTING PADA KALI INI... ASSLAMUALAIKUM WBT....
Jami'ah Qahirah...



Bersama2 dengan pensyarah cairo university di Asrama Abbasiyah

Di Masjid Saidina Hussien


Profile

Image Hosted by ImageShack.us
Dilahirkan pada tanggal 17 nov 1987. Mendapat pendidikan awal di SK Saint Aidan dan SK Tampin, kemudian menyambung pada peringkat menengah di SMRA Repah, SMA Sains Kuala Pilah dan SMK Tampin, Menduduki STPM di SMKA Sheikh Haji Mohd Said dan kini berada dalam tahun akhir di Jabatan Syariah dan Ekonomi, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya. Ditaklifkan sebagai Yang DiPertua Persatuan Mahasiswa Negeri Sembilan Universiti Malaya bagi sesi 2009/2010.

Ruang Bicara

    Comments